Amsterdam | Gepubliceerd op: 8 april 2012
G500 is een hervormingsgerichte generationele beweging van 500 jongeren die lid worden van de VVD, CDA en PvdA http://pr.co/p/000oop
In het programma Buitenhof is op 8 april de beweging G500 gelanceerd, die als doel heeft een groep van tenminste 500 jongeren aan te moedigen lid te worden van VVD, CDA en PvdA. Binnen deze partijen wil de nieuwe beweging tien standpunten promoten die als fundering kunnen dienen voor de vorming van toekomstige kabinetten.

Het doel van G500 is om de agenda van de drie grootste politieke partijen (CDA, VVD, PvdA) van binnenuit te beïnvloeden. Jongeren tot 35 jaar kunnen via G500 lid worden van deze drie partijen en zo stemrecht verkrijgen tijdens partijcongressen.

G500 streeft ernaar om minimaal 500 jonge mensen uit alle hoeken van de samenleving te mobiliseren om lid te worden van G500, en dus van CDA, VVD en PvdA. Sywert van Lienden, één van de intiatiefnemers van G500: 'Tijdens deze congressen wordt besloten over politieke programma’s, het politieke leiderschap en leiderschap binnen de partijen. Doordat er gemiddeld 750 tot 1250 leden naar zulke congressen komen, is het met 500 jongeren mogelijk om een meerderheid te realiseren. Zo wordt de partijagenda beïnvloed door een generatie die nu de rekening dreigt te moeten betalen. Des te belangrijker dat onze generatie breed vertegenwoordigd is!'

Volgens van Lienden zien politieke partijen zichzelf als doel en politiek als middel, iets dat G500 wil omdraaien: 'Wij zien politieke partijen als een middel om onze idealen te verwezenlijken.'

Doorgeschoven rekening

'G500 is van mening dat de rekening van de aanstaande hervormingen niet mag worden doorgeschoven naar de generatie Nederlanders die nu aan de poort staat. We moeten daarom nu deelnemen aan de besluitvorming over de welvaartsverdeling in dit land. Dat kan alleen door de centrumpartijen VVD, CDA en PvdA te beïnvloeden,' zegt woordvoerster Ilse van Eck.

Uit een peiling van Synovate van afgelopen week blijkt dat VVD, CDA en PvdA samen 75 zetels hebben in het parlement als er vandaag verkiezingen zouden worden gehouden. De partijen hebben bij elke verkiezing nog gezamenlijk een meerderheid behaald in de Tweede Kamer. Twee van de drie partijen zijn de afgelopen zestig jaar in de regering vertegenwoordigd.

Grass-roots organisatie

De komende weken gaan de initiatiefnemers van G500 keihard aan het werk om een grass-roots organisatie op te bouwen. 'Het initiatief lag bij ons. De volgende stap is het faciliteren van enthousiaste jongeren die een grass-roots organisatie vormen, zowel via internet als tijdens bijeenkomsten in het land' zegt campagne-adviseur Sietse Bakker. 'Zo kunnen we in de zomermaanden en het najaar écht het verschil gaan maken in de Nederlandse politiek.'

Citaten
'Zou mooi zijn als G500 modernisering van Nederlandse samenleving op gang kan brengen. Valkuil is dat ze verworden tot jongerenpartij. Uiteindelijke doel G500 zou moeten zijn het generatiedenken te doorbreken ipv te bevorderen.'