Amsterdam | Gepubliceerd op: 13 april 2012
G500, de hervormingsgerichte beweging van 500 jongeren die lid worden van de VVD, CDA en PvdA, heeft 500 leden http://pr.co/p/000opa
De nieuwe jongerenbeweging G500 is ruim door de grens van 500 leden heen. Dat maakte de organisatie vanochtend bekend. Aanmeldingen blijven welkom; het volgende doel is 750 jongeren aan het initiatief te verbinden, om er nog zekerder van te zijn dat het initiatief slaagt.
In het VPRO-programma Buitenhof werd afgelopen zondag de beweging G500 gelanceerd, die als doel heeft een groep van tenminste 500 jongeren onder de 35 aan te moedigen lid te worden van VVD, CDA en PvdA. Binnen deze partijen wil de nieuwe beweging tien standpunten promoten die als fundering kunnen dienen voor de vorming van toekomstige kabinetten.

Sywert van Lienden, die het initiatief minder dan een week geleden lanceerde, zei namens het organisatieteam: "Dit is fantastisch! Dat de discussie leeft in Nederland werd ons direct duidelijk door alle aandacht vanuit de media en op sociale netwerken. Maar dat het zó snel zou gaan hadden we niet verwacht!"

Gisteravond lanceerde G500 ook het initiatief G500+, waar mensen van boven de 35 zich kunnen aanmelden om het G500 initiatief te steunen. Zij worden tevens lid gemaakt van de drie politieke partijen en kunnen daar het tienpuntenplan promoten tijdens de partijcongressen, maar maken geen deel uit van de 500 jongeren die samen G500 vormen. "We hebben zo ontzettend veel aanmoedigingen ontvangen van mensen ouder dan 35. Het meest indrukwekkend was een verhaal van een man van 90 jaar oud, die zei het jammer te vinden dat hij zich niet bij het initiatief kan aansluiten," zegt campagneleider Sietse Bakker. "Voor iemand zoals hij is er nu G500+!"

Het G500 organisatieteam, dat in rap tempo vorm krijgt, heeft inmiddels gratis kantoorruimte aangeboden gekregen van een donateur - ironisch genoeg op een steenworp afstand van het PvdA-kantoor in Amsterdam. Ook voor het maken van promotiemiddelen en juridische ondersteuning hebben bedrijven zich belangeloos aangemeld.

Het aantal van 500 leden was voor de organisatie een minimum, maar zeker geen maximum. Jongeren die nu pas van het initiatief horen en zich aan willen melden, kunnen dat blijven doen via de website www.g500.nl. De organisatie hoopt nu op 750 jongeren die met elkaar de politiek gaan verjongen.