Amsterdam | Gepubliceerd op: 21 april 2012
Bezorgd over korte termijn, maar zie je kansen voor de toekomst? G500 doet oproep voor versterking! http://pr.co/p/000osw
De recent opgerichte politieke jongerenbeweging G500 reageert op de nieuwe politieke realiteit en roept generatie op om nú actief mee te doen aan "beslissend tijdperk voor Nederland".
G500 hoopte op vooruitgang, verwachtte stilstand en kreeg uiteindelijk achteruitgang. Zo kijkt de twee weken geleden opgerichte jongerenbeweging terug op zeven weken onderhandelingen in het Catshuis.

Op de dag dat de onderhandelingen in het Catshuis definitief mislukten, waren vrijwilligers van G500 net begonnen met het aanmelden van de inmiddels ruim 600 jongeren bij VVD, CDA en PvdA. "De oude politiek laat hiermee bijna 17 miljoen Nederlanders in de steek. Urgenter is het enorme risico dat Nederland zijn AAA-status verliest - een situatie die ons land direct 4 miljard euro kost," zegt Hederik de Vries van G500. "Die rekening is voor ons allemaal."

Het idee om G500 op te richten werd geboren toen de onderhandelingen in het Catshuis twee weken geleden al spaak dreigden te lopen. Hoewel bezorgd over de gevolgen van de ontstane situatie, is de jongerenbeweging zich ook bewust van de bijzondere betekenis van de nieuwe politieke realiteit: "Kiezen we voor een verlammende angst, of kijken we elkaar eens diep in de ogen en zeggen we: laten we datgene doen waarvan we allemaal weten dat het nu moet gebeuren," zegt Sywert van Lienden, één van de initiatiefnemers van G500.

Sietse Bakker, campagneleider van G500, realiseert zich dat de beweging nu snel moet schakelen: "Als er op korte termijn nieuwe verkiezingen komen, en dus allerlei congressen, moeten we de G500-strategie voor de komende twee jaar gaan uitvoeren in een paar maanden. Dat kan, maar 500 jongeren zijn niet genoeg om in zo'n korte tijd zo'n impact te maken. Dit is niet alleen een keerpunt met ingewikkelde gevolgen op korte termijn, maar er zitten ook kansen in voor de toekomst. Tegen jongeren die die kansen willen pakken zeg ik: nu is het moment, meld je vandaag nog aan!"

G500 heeft in twee weken tijd ruim 600 jongeren bij elkaar gebracht die lid zijn geworden van VVD, CDA en PvdA. Binnen deze partijen wil de nieuwe beweging tien standpunten promoten tijdens de congressen, zodat die als fundering kunnen dienen voor de vorming van toekomstige kabinetten. De organisatie hoopt binnen korte tijd uit 1000 jongeren te bestaan. Wie 35 jaar of ouder is kan zich sinds vorige week aanmelden voor G500+.