Amsterdam | Gepubliceerd op: 18 augustus 2012
G500 lanceert Stembreker - stem op meerdere partijen, bouw een coalitie en doorbreek de verdeeldheid! http://pr.co/p/000pls
18 augustus - G500 lanceert de Stembreker.
Stembreker
G500 maakt een nieuwe manier van stemmen mogelijk: via de Stembreker kan iedereen zijn of haar stem verdelen over meerdere partijen. G500 lanceert de Stembreker als antwoord op de politieke verdeeldheid en de onmogelijkheid om als kiezer invloed uit te oefenen op de formatie. De politiek is verdeeld en als het zo doorgaat zal het na 12 september nauwelijks mogelijk zijn een coalitie te vormen. De kiezer kan dit oplossen door niet op één partij te stemmen, maar op een eigen coalitie. Zo worden partijen bij elkaar gebracht en zullen er zetels verschuiven. G500 is begonnen als jongerenbeweging in april. Het is nu tijd op een coalitie stemmen om de politieke stilstand te doorbreken. G500 start de verkiezingscampagne met een eigen Opinie & Debat-bijlage in de NRC Weekend en zaterdag om 12.00h in de Limatent op Lowlands.

Jonge kiezers
De Stembreker wil ervoor zorgen dat een stem er weer toe doet. In Nederland stemmen ruim 1,2 miljoen Nederlanders onder de 40 niet. Onder de 25 jaar stemt zelf 41 procent van de jongeren niet meer. De reden daarvoor is dat jongeren niet het gevoel hebben dat hun stem een verschil maakt. De Stembreker kan wel het verschil maken. Via de Stembreker kun je, als genoeg mensen meedoen, de verkiezingen definitief beslissen. Want een formatie kan al met enkele zetels extra mogelijk worden gemaakt.

Stemvinder
Via de website www.stembreker.nl kan ook een Stemvinder worden ingevuld om te zien welke coalitie van partijen het beste past. Deze werkt via gekozen thema’s en problemen die via een beoordelingssysteem van sterren kunnen worden opgelost. De Stemvinder probeert zo de Stemwijzer en het Kieskompas aan te vullen met een meer inhoudelijke, oplossingsgerichte en statistisch verbeterde methode.

Resultaten
Een deelnemer van de Stembreker kan op maximaal vijf partijen stemmen, of een voorkeurscoalitie. Via sms wordt de stem geverifieerd. In de nacht van 11 op 12 september zal met een rekensom mogelijk worden gemaakt dat de verdeelde stemmen van iedereen leidden tot een stemadvies op 1 partij. Op 12 september wordt een deelnemer wakker met een bindend stemadvies. Als iedereen die opvolgt zijn de stemvoorkeuren van iedereen gedekt. Bij testen van de Stembreker is gebleken dat tussen de 15% en 20% van de stemmen verschuiven bij een nieuwe manier van stemmen. Het aantal deelnemers en hoe de politieke verschuivingen eruit zien zal bekend worden gemaakt tijdens de eerste uitzending van De Wereld Draait Door op maandag 3 september.